جواد نصرتی: تنها 3هفته مانده به پایان لیگ، چلسی این فرصت را دارد که با پیروزی در اولدترافورد جای منچستریونایتد را در صدر جدول بگیرد.

فوتبال - منچستریونایتد - چلسی

لیگ برتر انگلیس که امسال اصلا تمایل ندارد آرام پیش برود، پس از آنکه آرسنال، منچستریونایتد را شکست داد یکی از دراماتیک‌ترین پایان‌های تاریخ برگزاری رقابت‌ها را پیش روی هواداران گذاشته است. حتی اگر دست‌وپازدن‌های تیم‌های ته جدولی که سقوطشان می‌تواند سال‌های سال بدون بازگشت باشد نتواند به اند ازه کافی به تماشاگران هیجان بدهد اما در فاصله 3هفته مانده به پایان فصل، دیدار چلسی و منچستریونایتد در اولدترافورد در حالی که قهرمانی پیش روی هر دوی آنها قرار دارد، می‌تواند یک دنیا هیجان را به فوتبال انگلیس تزریق کند.

آرسنال با پیروزی شگفت‌انگیزی که این هفته برابر منچستر‌یونایتد داشت موجی از شادی، خوش‌بینی، ناامیدی و ناراحتی برای آرسن ونگر، بازیکنان و هواداران خود به ارمغان آورد؛ شادی و خوش‌بینی از عملکردی که ثابت کرد آرسنال می‌تواند باز هم برابر حریفان سختی همچون منچستر‌یونایتد دست به کارهای بزرگ بزند و ناامیدی و ناراحتی از اینکه بی‌دقتی و بی‌تجربگی‌ای که در تیم وجود دارد به احتمال بسیار زیاد باعث خواهد شد که این تیم برای ششمین سال متوالی قهرمانی در لیگ برتر را از دست بدهد. برای یونایتد، هنوز این امیدواری وجود دارد که سرنوشت قهرمانی- با وجود شرایط سختی که روز یکشنبه برابر چلسی خواهند داشت- در دست خودش است اما باید این را هم در نظر گرفت که منچستر‌یونایتد، به شدت از سوی چلسی تهدید می‌شود.

الکس فرگوسن و تیمش همچنان بخت اول برای کسب نوزدهمین قهرمانی باشگاه هستند اما در تئاتر نامنتظره‌ها، نباید چندان هم متعجب بود از اینکه رقابت مدعیان بالا بگیرد. شاید ونگر حق داشت که از مدت‌ها پیش انتظار داشته باشد، بازی تیمش با منچستر، نقش مهمی در تعیین قهرمان این فصل ایفا می‌کند. اما بر خلاف پیش‌بینی‌های او، تیمی که بیشترین سود را از این پیروزی درخشان برد نه آرسنال که چلسی بود.

گرچه آرسنال هنوز روی کاغذ شانس قهرمانی در این فصل لیگ برتر را دارد اما خود ونگر اعتراف کرد که تیمش دیگر شانسی ندارد؛ «اگر در انتهای فصل از من بپرسید که اگر به عقب نگاه کنم، کجا می‌بینم که جام را از دست دادیم، به شما خواهم گفت هفته پایانی ماه آوریل. ما تا دقیقه97 یک بر صفر از لیورپول جلو بودیم و مساوی کردیم، برتری 3 بر یک برابر تاتنهام را از دست دادیم و مساوی کردیم و پس از آن فرصت را با شکست 2 بر یک برابر بولتون از دست دادیم. اگر از آن سه‌بازی 9امتیاز می‌گرفتیم، اکنون بالاتر از منچستر‌یونایتد قرار داشتیم. من عمیقا اعتقاد داشتم که نبرد قهرمانی را ما می‌بریم.»

اما کار بزرگی که آرسنال انجام داده، تشدید رقابت میان چلسی و منچستر است. منچستر‌یونایتد در بازی‌های قبلی با عقب‌نشینی برابر آرسنالی که همیشه حمله می‌کند و استفاده از ضدحمله‌ها، به توپچی‌ها ضربات زیادی وارد کرده بود. در بازی اخیر هم تیم منچستر‌یونایتد کاملا در عمق خود عقب نشست اما به‌ندرت روی دروازه آرسنال خطری ایجاد کرد. شاید این بازی بهترین جایی بود که می‌شد در آن واقعیت تیمی را که تنها 5برد خارج از خانه دارد به‌وضوح مشاهده کرد. شاید بتوان گفت غیبت تجربه رایان گیگز که به خاطر آنفلوانزا نمی‌توانست بازی کند در میانه میدان به نفع آرسنال تمام شد، اما بی‌انصافی است اگر عامل شکست منچستر‌یونایتد را بازی روان و تأثیرگذار آرسنال ندانیم.

و حالا غیبت رایان گیگز، بازی روان آرسنال و هر عامل دیگری که باعث شد منچستر‌یونایتد شکست بخورد، به کمک تیمی آمده است که پس از حذف از لیگ قهرمانان، هیچ امیدی به کسب هیچ جامی نداشت؛ چلسی که ابتدای فصل را باورنکردنی شروع کرد و آرسن ونگر را وادار کرد همان ابتدای فصل، قهرمانی را متعلق به آبی‌ها بداند، یکی از بدترین دوره‌‌های حضور در لیگ برتر را پشت سر گذاشته است و می‌خواهد این فصل را هم با جام به پایان برساند. آبی‌ها این فصل در استمفوردبریج شکست تحقیرآمیزی برابر ساندرلند داشتند (3 بر صفر) و در برشی از لیگ برتر، در 10بازی تنها 11امتیاز کسب کردند.

منچستر‌یونایتد که در دوران افول چلسی و بعدها دوران ناامیدی آرسنال همیشه با پیروزی در بازی‌های خانگی و امتیازگرفتن در بازی‌های خارج از خانه، مدعی اول قهرمانی به شمار می‌رفت، حالا حق دارد از بازی یکشنبه با چلسی ترس داشته باشد. آنها با اینکه این فصل توانسته‌اند در دو بازی رفت و برگشت لیگ قهرمانان، چلسی را شکست دهند، خاطره تلخی از شکست خانگی برابر آبی‌ها دارند.

فصل پیش پیروزی چلسی برابر منچستر‌یونایتد در اولدترافورد، عملا جام قهرمانی را به استمفوردبریج برد و حالا الکس فرگوسن نگران است که لغزش برابر آرسنال، بهای گزافی - به تلخی اتفاقی که سال پیش برای تیمش افتاد - برای او داشته باشد. هرچند وین رونی پس از بازی با آرسنال امیدوارانه در سایت شخصی‌اش نوشت قهرمانی هنوز در دستان منچستر‌یونایتد است، اما تضمینی وجود ندارد که چلسی کاری را که سال پیش با گل دروگبا انجام داد تکرار و جشن قهرمانی را برای دومین سال متوالی در استمفوردبریج برگزار نکند. اگر کسی در اولدترافورد انتظار تکرار سال پیش را نداشته باشد، کسان زیادی در استمفوردبریج هستند که همچون تری معتقدند چلسی می‌تواند با پیروزی برابر منچستر، صدرنشین لیگ برتر شود. کاپیتان باتجربه بدون دلیل هم به بازی تیمش در اولدترافورد امیدوار نیست؛ ابتدای ماه مارس، منچستر‌یونایتد 15امتیاز بیشتر از چلسی داشت و حالا چلسی امیدوار است با پیروزی در اولدترافورد جای منچستر را در صدر جدول بگیرد. کاپیتان باتجربه چلسی یک روز پس از شکست منچستر‌یونایتد برابر آرسنال، تیمش را امیدوار به قهرمانی دانست و گفت:

«چند هفته طول کشید تا ما از آن وضعیت تلخ در میانه فصل دور شویم اما از وقتی که از آن وضعیت خارج شده‌ایم، نشان داده‌ایم که کارمان را خوب انجام می‌دهیم. از وقتی که به منچستریونایتد باختیم (در لیگ قهرمانان)، 5پیروزی داشته‌ایم. پس از آن شکست، تمام کاری که می‌توانستیم انجام بدهیم، بردن و فشار‌آوردن به شیاطین سرخ بود.»

«یونایتد همچنان چند بازی سخت دارد. اگر ما به اولدترافورد برویم و شکست بخوریم که هیچ، اما خود آنها می‌دانند که ما قطعا این توانایی را داریم که به اولدترافورد برویم و نتیجه بگیریم. مربی (کارلو آنچلوتی) کار درستی انجام داده و بازیکنان را
با انگیزه نگه داشته است. هواداران هم همین وضعیت را دارند. آنها هرگز اجازه نخواهند داد که ما تسلیم شویم و فکر کنیم که کار، تمام شده است.»

و زیبایی این فصل پرهیجان در انگلیس این است که کار تا وقتی که داور سوت پایان آخرین بازی لیگ را بزند، تمام‌نشده به حساب می‌آید؛ فصلی که یکشنبه، سرنوشت آن تا حد زیادی مشخص خواهد شد.

برنامه بازی‌های مدعیان لیگ برتر  در سه هفته پایانی

یکشنبه، 18 اردیبهشت
استوک‌سیتی - آرسنال
منچستر‌یونایتد - چلسی
شنبه، 24 اردیبهشت
بلک‌برن - منچستر‌یونایتد
یکشنبه، 25 اردیبهشت
چلسی - نیوکاسل
آرسنال - آستون‌ویلا
یکشنبه، اول خرداد
اورتون - چلسی
فولام - آرسنال
منچستر‌یونایتد - بلک‌پول

کد خبر 134182

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز